Celem zadania jest zaprezentowanie uczniom sposobów pomiaru z wykorzystaniem wymiarów własnego ciała takich jak:
długość podeszwy (tzw. tip-top).
długość kroku,
rozstaw palców itp.
Pigułka wiedzy teoretycznej
Podczas wykonywania pomiarów, np. za pomocą wymiarów własnego ciała, warto zwrócić uwagę na dwa kluczowe pojęcia: dokładność i precyzję.
Dokładność metody pomiaru można zdefiniować jako stopień zgodności średniej uzyskanych wyników z długością wzorcową. Podczas omawiania wyników należy się zastanowić, która z miar, metod pomiary, jest dokładniejsza, a która mniej dokładna. Co wpływa na dokładność?
Precyzję metody pomiaru można natomiast zdefiniować jako stopień zgodności między wynikami pozyskanymi w tych samych warunkach z wielokrotnych pomiarów tej samej długości. Tak jak w przypadku dokładności można się zastanowić, która metoda daje wyniki o dużej precyzji i dlaczego?
a)b)
Dokładność i precyzja. a) niska dokładność i wysoka precyzja, b) wysoka dokładność i niska precyzja. (Źródło: domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/)
Kolejnym aspektem teoretycznym, na który można zwrócić uwagę podczas realizacji zadania jest propagacja błędu, czyli sytuacja niedokładności obliczonej długości na podstawie wielu pomiarów (wielu przyłożeń miar). Należy zastanowić się w jaki sposób niedokładność pomierzonego wymiaru ciała „przenosi” się na pomiar długości.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda!Polityka obsługi plików Cookie