Mierz daleko!

Celem zadania jest zaprezentowanie uczniom sposobów pomiaru z wykorzystaniem wymiarów własnego ciała takich jak: 

  • długość podeszwy (tzw. tip-top). 
  • długość kroku, 
  • rozstaw palców itp.  

Pigułka wiedzy teoretycznej

Podczas wykonywania pomiarów, np. za pomocą wymiarów własnego ciała, warto zwrócić uwagę na dwa kluczowe pojęcia: dokładność i precyzję.

  • Dokładność metody pomiaru można zdefiniować jako stopień zgodności średniej uzyskanych wyników z długością wzorcową. Podczas omawiania wyników należy się zastanowić, która z miar, metod pomiary, jest dokładniejsza, a która mniej dokładna. Co wpływa na dokładność?
  • Precyzję metody pomiaru można natomiast zdefiniować jako stopień zgodności między wynikami pozyskanymi w tych samych warunkach z wielokrotnych pomiarów tej samej długości. Tak jak w przypadku dokładności można się zastanowić, która metoda daje wyniki o dużej precyzji i dlaczego?

a)b)

Dokładność i precyzja. a) niska dokładność i wysoka precyzja, b) wysoka dokładność i niska precyzja. (Źródło: domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/)

Kolejnym aspektem teoretycznym, na który można zwrócić uwagę podczas realizacji zadania jest propagacja błędu, czyli sytuacja niedokładności obliczonej długości na podstawie wielu pomiarów (wielu przyłożeń miar). Należy zastanowić się w jaki sposób niedokładność pomierzonego wymiaru ciała „przenosi” się na pomiar długości.

MATERIAŁY DO POBRANIA