Celem zadania jest zapoznanie Uczniów z pojęciem układu współrzędnych, z uwzględnieniem trzeciego wymiaru – osi Z. Uczniowie zaznaczają punkty o określonych współrzędnych wyrażonych w metrach w przestrzeni 3D – np. w sali lub na zewnątrz.
Pigułka wiedzy teoretycznej
Układ współrzędnych pozwala nam na jednoznaczne określenie położenia punktu w przestrzeni. Składa się z dwóch osi (na płaszczyźnie) lub trzech osi (w przestrzeni trójwymiarowej). Standardowo na płaszczyźnie operujemy osią X, poziomą, skierowaną w prawo, oraz osią Y, pionową, skierowaną do góry i przecinającą oś X pod kątem prostym. Miejsce przecięcia osi to początek układu współrzędnych – od tego miejsca, w przyjętych jednostkach, wyznaczamy położenie punktu. Początek układu ma współrzędne: x = 0 oraz y = 0 (w układzie 3D dodatkowo Z = 0).
Szukając położenia punktu na płaszczyźnie, musimy określić jego współrzędną x oraz współrzędną y. Będą to po prostu wartości odczytane z poszczególnych osi, tak jak pokazano na rysunku poniżej. Punkt A ma współrzędne płaskie równe x = 7 oraz y = 7. Współrzędne dowolnego punktu możemy również zapisać jako P = (x, y) – koniecznie w takiej kolejności. W przypadku poniżej: A = (7, 7).
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda!Polityka obsługi plików Cookie